IEC13_dan_1024x75.png 1024x75.jpg MIT_Banner_Erfagrupper.jpg

Få virksomheder tager Facebook seriøst

 
Vibeke Madsen's billede

I hver tredje virksomhed må medarbejderne ikke bruge Facebook i arbejdstiden, mens kun hver syvende virksomhed har forbud mod at bruge LinkedIn. Ingen bruger Facebook som intranet, og ingen har en strategi om, at medarbejderne aktivt skal bruge Facebook og LinkedIn til at pleje kunder, samarbejdspartnere og kollegaer. Kun en enkelt virksomhed brander sig selv gennem de sociale medier. Det viser vores undersøgelse.

 

 

Facebook kan erstatte intranettet, og det er en utrolig god måde for medarbejderne at udveksle viden om hinanden på – og de gør det frivilligt, lyder det fra fortalere for Facebook. De færreste virksomheder ser imidlertid et potentiale i Facebook, viser IntraTeams undersøgelse. Hver tredje virksomhed forbyder medarbejderne at gå på Facebook i arbejdstiden, og ingen har en politik, der aktivt opfordrer medarbejderne til at bruge Facebook internt eller eksternt.

 

48 har svaret på vores undersøgelse. Det er et forholdsvist lille antal, men det støtter meget godt vores fornemmelse af, at sociale medier som Facebook og LinkedIn endnu ikke bliver brugt aktivt som en del af forretningsstrategien i danske virksomheder. Tre virksomheder planlægger imidlertid at få en politik for Facebook, og en vil gerne se eksempler på politikker for brugen af Facebook. Der er således en interesse og en nysgerrighed i forhold til, hvordan det kan gribes an, men virksomhederne er stadig famlende i forhold til, hvordan de kan gøre sociale medier til et aktiv for virksomheden.

 

LinkedIn er mere et arbejdsredskab end Facebook

Næsten to ud af tre virksomheder tillader, at medarbejderne går på Facebook i arbejdstiden.

”Vi har tillid til, at vores medarbejdere arbejder, det de skal, og løser deres opgaver. Hvis de så i arbejdstiden benytter specielt Facebook, som vi anser for et mere privat netværk, anser vi det som udgangspunkt ikke som noget problem,” siger Tom Slivsgaard, Adm. Direktør i DataVision A/S.

Han tilføjer:

”LinkedIn benytter vi i højere grad til at skaffe kontakter til selvstændige IT-konsulenter, eller folk der overvejer at blive det, så det er mere at betragte som et arbejdsværktøj og netværk.”

Et synspunkt IntraTeams undersøgelse støtter eftersom seks ud af syv virksomheder tillader, at medarbejderne går på LinkedIn i arbejdstiden. Noget tyder således på, at LinkedIn opfattes som mere seriøst og arbejdsrelateret end Facebook.

 

 

Kun en har en nedskreven politik

En virksomhed i undersøgelsen har en nedskrevet politik, som decideret forbyder, at medarbejderne bruger Facebook i arbejdstiden.

”I vores virksomhed opfatter vi Facebook som et socialt netværk, som derfor - alt andet lige - ikke har relevans i arbejdstiden lige som mange andre sociale netværk. Vi har haft møder med kollegaer og ledere, som alle enstemmigt faktisk ret konsekvent har meldt klart ud, at Facebook ikke hører til i arbejdstiden. Slutteligt er alle blevet gjort opmærksom på det i vores personaleblad samt i vores internet-politik. Vi har skam bare tilføjet "Facebook under brugen af sociale netværk, ikke er tilladt i BMS A/S," forklarer en medarbejder fra BMS A/S.

Andre steder klarer de sig med uskrevne politikker, der tillader brugen af Facebook:

”Vi har en uskreven politik med frihed under ansvar, som også omfatter brugen af internet og dermed også de sociale netværk,” siger Tom Neville fra Ældresagen.

 

Orbicon bruger Facebook og LinkedIn til at brande sig selv

Potentielle jobansøgere bevæger sig rundt på Facebook, LinkedIn og andre sociale tjenester, og det udnytter det rådgivende ingeniørfirma Orbicon sig af. Firmaet har en Orbicon gruppe på både LinkedIn og Facebook, og de lægger gerne videoer fra firmaskiture og firmabegivenheder på YouTube og Spaces.

”Vi udfylder alt hvad vi kan om, hvad vi laver, så det er synligt via Google,” fortæller webmaster Tina Schou Larsen fra Orbicon.

Orbicon er et søsterselskab til HedeDanmark, og virksomheden har for nylig fået et nyt navn, og de vil gerne aktivt sprede kendskabet til virksomheden især blandt potentielle jobansøgere.

”Det er en lidt støvet branche, og vi vil gerne vise, at vi er lidt sjovere end de andre,” siger hun.

Orbicon har ikke en nedskreven politik om at bruge de sociale medier, men ideerne til at markedsføre virksomheden gennem de sociale medier er vokset frem efter, at den administrerende direktør Jesper Nybo Andersen, på et møde med andre administrerende direktører, lærte at bruge de sociale medier. Han gik selv i gang, og andre i virksomheden fulgte efter.

 

Socialt = privat

Facebook og LinkedIn kaldes for sociale medier, og det skaber en barriere i forhold til at bruge det i arbejdsmæssige sammenhænge. Ordet ”socialt” antyder nemlig, at medierne hører privatsfæren til, og det kan være misvisende. Trine-Maria fra Social Square ynder derfor at kalde det for ”deltagende medier”. Vi skriver snart en artikel, hvor vi uddyber hendes syn på de såkaldte deltagende medier.

 

Kik Orbicon i kortene

Hvis du vil se, hvordan Orbicon brander sig selv i de sociale medier, så kik med: 

Orbicon på LinkedIn . 

Orbicon på Facebook

Orbicon på YouTube.

Orbicon på Spaces.

 

Wemind følger udviklingen i danskernes oprettelse af profiler på Facebook.

Vi har mere succes på LinkedIn end på Facebook

Gæst's billede

Vores gruppe på LinkedIn har over 50 medlemmer, hvorimod vores side på Facebook har under 10 medlemmer.

Her ikke helt styr på, hvormange der forretningsmæssigt følger mig på Twitter.

De er promoveret nogenlunde lige meget.

 

Kurt Kragh Sørensen Kurt@IntraTeam.dk Mobil 4018 1655

ProActive på Facebook

Glenn Müller's billede

I ProActive er vi da også på Facebook, http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=29217409216

Vi afventer stadig spændt på at se, hvilken effekt det egentlig har. Det kræver naturligvis en langt større (inter)aktivitet på sitet. De største Facebook /web 2.0 entusiaster synes at mene, at det da er soleklart, hvilken klokkeklar gevinst virksomheder får ud af det, så jeg glæder mig til den dag det også kommer til at stå lysende klart for sådan nogle som undertegnede, der forholder sig en smule mere afventende.

Glenn Müller, ProActive

Facebook, Twitter og blogs bliver nu brugt mere end email

Kurt Kragh Sørensen's billede

Iflg. denne artikel i Politiken bliver Facebook, Twitter og blogs mere brugt end e-mail. 

  

Kurt Kragh Sørensen

IntraTeam A/S

Social Software - Internt som eksternt

Gæst's billede

Interessant artikel. I Maersk er det tilladt at gå på Facebook i arbejdstiden (man skal dog blot klikke 'accepter' til at vores sikkerhedsafdeling har lov til at overvåge ens internetaktivitet)

Facebook handler jo nok mest om sjov og ballede og afslappet networking med 'venner'.
LinkedIN synes langt mere at udfylde en form for professionel networking, hvor ens kompetencer og baggrund er omdrejningsmomentet i at gide at etablere kontakt.

I Maersk har vi netop relanceret MySite (MOSS2007) - og det kører ret godt. Vi forventer os meget heraf - idet den tidligere version af MySite (SharePoint 2003) havde mere end 25000 profiler.

Ideen med MySite er at tillade vores +60.000 medarbejdere på intranettet muligheden for at kunne networke globalt 'indenfor murene' mhp. udveksling af viden og finde 'den der kender svaret', istedet for at købe dyre konsulenter til alle projekter.

Uanset om man vælger Facebook, LinkedIN eller sin egen interne version er jeg overbevist om at social tools som disse er kommet for at blive - og som en naturlig del af medarbejderens tid. Hvorfor skulle det ikke være OK at checke sin Facebook, sin Hotmail, eller min My.IntraTeam i 10-20 minutter om dagen?

Således pauser er jo fuldt legale i arbejdstiden, hvis man er ryger!

Kenneth Krohn, Project Manager

A.P Møller-Mærsk A/S

Kommende arrangementer: 

Relancér dit intranet med succes - 24. april i Aarhus

Få en funktionel og holdbar struktur til dit intranet - 3. juni i København

SharePoint 2013 Day - 19. juni i København

Sociale kommunale intranet og digitale arbejdspladser - 11. september i Odense

Alle vores arrangementer

Feedback Form