IntranetPrisen 2005: Danmarks bedste intranet

I skarp konkurrence med Danisco, BDO ScanRevision og Nordea har vi kåret Jyske Bank til vinder af IntranetPrisen 2005.

Kriterier for IntranetPrisen

Prisen uddeles af IntraTeam og gives til den organisation, der har gjort en exceptionel indsats for at anskaffe eller udvikle et velfungerende og meget brugt intranet/portal med stor nytteværdi for organisationen. Der er i vurderingen lagt vægt på følgende:

  • Intranettets betydning for organisationen som helhed
  • Intranettets rolle i den enkelte medarbejders arbejdsdag
  • Funktionaliteten, brugervenligheden og anvendelsen
  • Sammenhæng mellem virksomhedens strategi og intranettet
  • Intranettets rolle i organisationens videndeling

Alle de nominerede intranet hører hjemme blandt Danmarks bedste og har alle opfyldt ovenstående kriterier, så vi har været nødt til at kigge dybere for at finde en vinder.

E-learning til at kommunikere strategiskift

Danisco har på enestående måde brugt deres intranet til at kommunikere deres strategiskift. Det er sket gennem e-learning på intranettet. Danisco er også en af de få virksomheder blandt de indstillede, der aktivt bruger virtuelle teams med online mødefaciliteter kombineret med skærmdeling, telefon, konferencer, projektrum og chat.

Kombineret personale og kompetencedatabase

BDO ScanRevision har som den eneste blandt de nominerede en kombineret personale- og kompetencedatabase. Databasen indeholder såvel faglige som ikke-faglige kompetencer, og de er niveaudelt.

Mindst 130.000 sider på intranettene

Det største intranet blandt det nomierende opgjort i sider er Nordeas med 15.000 sider på fem sprog på deres fælles intranet og 130.000 sider på de nationale intranet.

Debat med ledelsen på forsiden af intranettet

Jyske Bank udskilte sig især ved at have placeret deres debatforum i midten på deres forside og have en dialog medarbejderne i mellem og med topledelsen. De fire direktører har på skift – en uge ad gangen været i den ”varme stol” på intranettet. De besvarede alle spørgsmål og deltog aktivt i debatten.

Flere af de nominerede virksomheder kunne svare positivt på flere af følgende, men Jyske Bank var den eneste, der kunne det hele:

  1. Medarbejderen skal kun logge på netværket én gang, og herefter er intranettet tilpasset medarbejderen. Medarbejderen kan individuelt personalisere intranettet til sig selv ved at til- og fravælge en lang række funktioner. Hver femte medarbejder bruger personaliseringen.
  2. Har rolleportaler, så medarbejderen i løbet af dagen kan vælge en rolleportal, der passer til medarbejderens aktuelle rolle.
  3. Har en primær og en sekundær ansvarlig på hver portalforside og en overordnet ansvarlig redaktion.
  4. Abonnerer på presseklip på forskellige emner.
  5. Har opfundet egen skrivemetode, som medarbejderne undervises i. Metoden er let, ligetil, kort og kontant.
  6. Mail og kalendersystem er integreret i intranettet.
  7. Bruger video til introduktion af nye systemer, kampagner, økonomiske analyser og har en årlig regnskabsfilm/årskavalkade.
  8. Bruger e-learning på intranettet
  9. Medarbejderen kan abonnere på 50 forskellige nyhedskanaler tilpasset medarbejderens ønsker.
  10. Forskelligt system til intranet og hjemmeside

Alle nominerede inklusive vinderen bruger forskellige systemer til intranet og hjemmesiden. Dog havde Jyske Bank enkelte elementer, der gik igen på hjemmesiden og intranettet.

Processen

De nominerede virksomheder har svaret på 50 spørgsmål om deres intranet. Jyske Bank skilte sig her ud, og en efterfølgende fremvisning af intranettet viste, at det levede op til beskrivelsen. Det eneste negative ved Jyske Banks intranet er, at det ikke har mange illustrationer og billeder. Men det ønsker medarbejderne ikke ifølge Jyske Bank. Det optager for meget plads på skærmen, siger de.

Bliv en del af vores online community